كيف بدأ مرتضي منصور مرافعته في مجلس الدولة ضد قرار النيابة والوزير؟

Written by 
Published in كرة القدم
الأحد, 15 نيسان/أبريل 2018 12:01
Rate this item
(0 votes)
كيف بدأ مرتضي منصور مرافعته في مجلس الدولة ضد قرار النيابة والوزير؟

Advertisement

في اطار متابعة zamalek.tv للمرافعة التي يقوم بها مرتضي منصور في مجلس الدولة ضد قرار النيابة بتعيين لجنة مالية مشرفة علي الزمالك وضد وزير الرياضة خالد عبد العزيز ورئيس اللجنة المالية اسماعيل الفار بصفتهم ،

قال رئيس النادي :" مجلس الدولة هو مجلس الحريات وجبت لسيادتكم حكم صادر في 2008 من هذا المجلس المحترم كانت مني ضد المستشار النائب العام والمجلس لغي قرار النائب العام وقتها بسبب مخالفته القانون وانا محتفظ بالحكم لأنه تاريخي وده عشان الناس اللي بتقول أن المحكمة الإدارية ليس لها سلطة لتلغي قرار النيابة".

وقام رئيس الزمالك خلال الايام الماضية برفع دعوى قضائية ضد الوزير بسبب اللجنة المالية المتواجدة في النادي حاليا ، للحفاظ على النادي الأبيض من الانهيار، وفقا لتأكيدات رئيس القلعة البيضاء. وكان رئيس الزمالك وجه الدعوة لأعضاء الجمعية العمومية بالتواجد في مجلس الدولة اليوم وحضور الدعوى القضائية التي أقامها ضد الوزير واللجنة المالية التي تتولى الإشراف على الشؤون المالية بالنادي.

وأضاف رئيس الزمالك في مرافعته قائلا :" أنا جيت النهارده عشان مؤسسة رياضية يعشقها الملايين بتتدمر لأسباب شخصية أنا استلمت النادي الخزينة فيها 600 جنيه وسلمت محضر تسليم النادي والموظفين مكانوش بيقبضوا ولما جينا طلبنا حاجتين بعث لرئيس الرقابة الإدارية عايز لجنة تفحص عشان للفساد اللي كانت موجود ولجنة من المركزي للمحاسبات وأسفرت التحقيقات عن وجود إهدار مال عام مليار جنيه وكل حاجة غلط عملها ممدوح عباس وفي الاخر سايبينه وبيحاسبوا اللي جاب فلوس ". وأضاف قائلا :" أنا مقدم ٤ بلاغات للنائب العام ضد عباس ومحدش حقق معاه خالص لكن يحاسبوا بس اللي بنا وعمر .. أنا باسأل محامي الوزارة ليه لم يتم التحقيق مع ممدوح عباس .. وقال مرتضى منصور :" ليه كل يوم ـصحى الصبح بلاقي في طلب رفع حصانة عشان بقول رأيي في حاجات ومش بيعجب ناس معينين، و جالى جواب بحفظ كافة البلاغات اللي اتقدمت ضد ممدوح عباس يا نهار اسود احنا في دولة قانون".

. وعرض رئيس النادي على المحكمة التقارير التي تثبت مخالفات الإدارة أيام ممدوح عباس وأضاف قائلا :" أنا عايز اعرف هو كاسر عين مين في البلد".


Advertisement


zamalek.tv

Connet With Us

اتصل بنا

Tel: 00201001230617

Email: عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Website: http://www.zamalek.tv

 

Our Sponsors